Οι νέες τάσεις στην παγκόσμια αγορά των κηπευτικών από τον Γ. Κοντοσφύρη
Ο κ. Κοντοσφύρης, διευθυντής πωλήσεων της Syngenta, φιλοξενήθηκε στην εκπομπή "Γεραπετρίτικη Γη" μιλώντας μας για τις νέες τάσεις στον αγροτικό τομέα
Αρχικά, αναφέρθηκε στην έκθεση Fruit Logistica που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο λέγοντας πως εκεί ήταν συμπυκνωμένος όλος ο πλανήτης. Την χαρακτήρισε ως “η γιορτή του brand”.
Στην συνέχεια έκανε αναφορά στις τάσεις στην αγορά των κηπευτικών. Πιο συγκεκριμένα, σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί εξαιτίας της καστανής ρυτίδωσης ανέφερε πως οι εταιρείες προσπαθούν να φέρουν υλικά με ανοχή στην ίωση. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες των γεωπόνων. «Η καστανή ρυτίδωση έχει επιφέρει μείωση της παραγωγής της ντομάτας, γι’ αυτό και όλη η επιστημονική κοινότητα ασχολείται με αυτό το ζήτημα. Μόλις βρεθεί λύση, θα επανέλθει ο μεγάλος αριθμός των καλλιεργειών.» Τα μέτρα που θα παίρνει ο παραγωγός πρέπει να είναι συνεχή. Άλλο ένα μείζον πρόβλημα είναι οι καιρικές συνθήκες που επικρατούν. «Επιπλέον, έκανε την εμφάνισή του ένας νέος ιός, ο ιός Δελχί, ο οποίος προσβάλλει μόνο τα κολοκυθοειδή. Ίσως να έχει φτάσει ήδη στην Ελλάδα, ευτυχώς όμως είμαστε προετοιμασμένοι για να τον αντιμετωπίσουμε.»
Από την μεριά του ο καταναλωτής επιθυμεί να γίνουν τα κηπευτικά πιο μικρά και πιο νόστιμα. Με άλλα λόγια, να είναι πιο υγιεινά και θρεπτικά, γι’ αυτό πρέπει να τηρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την παραγωγή των προϊόντων. «Δεν αρκεί μόνο η ωραία εικόνα των προϊόντων αλλά και η γεύση.»
Η αλυσίδα εφοδιασμού αφορά την διακίνηση των προϊόντων. Αποτελεί γεγονός πλέον πως η έλλειψη σε εργατικό δυναμικό είναι τεράστια σε αρκετές χώρες. Το πρόβλημα όμως δεν σταματάει εκεί καθώς υπάρχει θέμα και στην κοστολόγηση των προϊόντων. Ακόμη, δεν είναι λίγες οι φορές που οι παραγωγοί δεν πληρώνονται στην ώρα τους παρόλο που υπάρχει νόμος στην Ευρώπη ο οποίος αναφέρει ότι η πληρωμή πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός 2 μηνών. Δυστυχώς πολλές χώρες δεν τον τηρούν, αναφέρει ο κ. Κοντοσφύρης. Αξίζει να σημειωθεί πως οι αλυσίδες εφοδιασμού ενδιαφέρονται πολύ για καινοτόμα προϊόντα. Τέλος, τα σούπερ μάρκετ δεν ενδιαφέρονται για προϊόντα με brand, ενώ οι προμηθευτές θέλουν προϊόντα με brand.
Είναι επιτακτική ανάγκη να βρεθούν τρόποι βιωσιμότητας ώστε να αξιοποιείται στο μέγιστο αυτό που παράγεται. Τα υβρίδια αποτελούν μέρος του σχεδίου βιωσιμότητας καθώς θέλουν λιγότερο νερό και είναι πιο εύκολα στην συγκομιδή.
Σχετικά με τις εταιρείες, θα πρέπει να γίνονται συνεργασίες μεταξύ τους για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. «Είναι φυσιολογικό να μην μπορεί κάποιος να τα κάνει όλα μόνος του.» Η συνεργασία για να είναι αποδοτική πρέπει να είναι διακλαδική.
Η πέμπτη και τελευταία τάση αφορά τα τρόφιμα νέας τεχνολογίας. Ο κ. Κοντοσφύρης τονίζει πως οι μεταλλάξεις είναι μια φυσιολογική διαδικασία. «Όσο αυξάνονται οι ανάγκες και οι ασθένειες, θα πρέπει να έχουμε στην κατοχή μας πιο σύγχρονα μέσα για να τις αντιμετωπίσουμε». Πάει προς ψήφιση η πρόταση για να ενταχθεί η Ευρώπη σε κάποιες νέες τεχνολογίες, οι οποίες θα σχετίζονται με την βελτίωση των φυτικών ειδών μέσω των γονιδίων που θα προκύπτουν από το ίδιο το φυτό.