Ξαφνικές αυξήσεις 12% στα ναύλα φορτηγών

10:50 π.μ. - Παρασκευή, 16 Μαΐου 2025
10:05 π.μ. - Παρ, 16/50/2025
Image: Ξαφνικές αυξήσεις 12% στα ναύλα φορτηγών

Αναστάτωση στα νησιά προκαλεί η ανακοίνωση της ακτοπλοϊκής Attica για αναπροσαρμογή στις χρεώσεις εμπορευματικών φορτηγών, παρά τους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς για συγκράτηση τιμών ● Παράδοξη εκτίμηση Κικίλια ότι οι αυξήσεις είναι «μόλις 1-2 σεντς ανά κιλό εμπορεύματος»

Λίγες μόνο εβδομάδες μετά την κυβερνητική ρύθμιση για μείωση 50% των λιμενικών τελών, με στόχο να μην αυξήσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τα εισιτήρια, ο όμιλος Attica -προς το παρόν- έκανε γνωστό ότι από χθες προχώρησε σε αυξήσεις άνω του 12% στα ναύλα των φορτηγών. Σε ενημερωτικό του έγγραφο προς τις συνεργαζόμενες εταιρείες, εξηγεί ότι από 1η Μαΐου, σύμφωνα με τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία για «καθαρά» καύσιμα, «εφαρμόζουμε αλλαγή στον τύπο καυσίμου χρήσης σε όλα τα πλοία. Σε συμμόρφωση με τη νέα οδηγία είμαστε αναγκασμένοι να προβούμε σε αναπροσαρμογή ναύλων στις τιμές φορτηγών οχημάτων του ισχύοντος ναυλολογίου».

Κίνηση, η οποία έχει προκαλέσει αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες, καθώς κάτοικοι και φορείς εκτιμούν ότι η αύξηση θα μετακυλιστεί στα ήδη πανάκριβα προϊόντα, όπως επίσης και τις σφοδρές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, η οποία κάνει λόγο, για «απολύτως αδικαιολόγητη αύξηση», καθώς οι διεθνείς τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί σε μεγάλο βαθμό. Εντύπωση πάντως προκαλεί η χθεσινή τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια στη Βουλή, ο οποίος αναφερόμενος στο θέμα, εστίασε αποκλειστικά στη μετακύλιση της αύξησης στα προϊόντα, χωρίς να κάνει κανέναν απολύτως σχολιασμό για την απόφαση της εταιρείας να προχωρήσει σε αυξήσεις, δίνοντας μάλιστα μια ανεξήγητη ερμηνεία σχετικά με το κόστος μετακύλισης στα προϊόντα. Είπε χαρακτηριστικά:

«Οι όποιες αυξήσεις που παρατηρούνται από ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες στα ναύλα των φορτηγών αντιστοιχούν σε εξαιρετικά μικρό κόστος ανά κιλό στα εμπορεύματα. Σε τι αναλογούν οι αυξήσεις αυτές; Αν υπολογίσετε -ειλικρινώς- είναι 1-2 σεντς ανά κιλό», ξεκαθαρίζοντας πως τέτοιου είδους διαφοροποιήσεις δεν μπορούν να αποτυπωθούν ως μετακύλιση στις νησιωτικές αγορές: «Εάν κάποιοι πιστεύουν ότι θα προσπαθήσουν να κερδοσκοπήσουν μετακυλίοντας –το επαναλαμβάνω, με ένα, με δύο σεντς ανά κιλό– στην αγορά, να το ξεχάσουν αυτό. Υπάρχει και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό δεν θα γίνει ανεκτό σε καμία των περιπτώσεων». Αρα το πρόβλημα για τον υπουργό είναι μόνο η μετακύλιση της αύξησης στα προϊόντα; Και αλήθεια ποιος έκανε τον υπολογισμό και έβγαλε ότι η μετακύλιση θα είναι 1-2 σεντς ανά κιλό; Πώς προκύπτει αυτό;

Αντιδράσεις

Μετά το ΠΑΣΟΚ και τον βουλευτή Γ. Νικητιάδη, που έφερε το θέμα στη Βουλή με επίκαιρη ερώτησή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας Β. Κικίλια (η «Εφ.Συν.» αναφέρθηκε στο θέμα τη Δευτέρα 12 Μαΐου με τίτλο «Διψήφιες αυξήσεις στους ναύλων φορτηγών»), ερώτηση κατέθεσαν και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του τομεάρχη Ναυτιλίας Αλ. Μεϊκόπουλου.

Οι βουλευτές αναφέρουν ότι «μετά από αυτές τις εξελίξεις είναι φανερό ότι τίθεται θέμα αξιοπιστίας όχι μόνο του αρμόδιου υπουργού κ. Κικίλια αλλά και του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη, οι οποίοι μέχρι χθες πανηγύριζαν για την υποτιθέμενη συγκράτηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Αφού με σχετική διάταξη “ξετίναξαν” τα ταμεία των φορέων διαχείρισης των δημόσιων λιμανιών με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών υπέρ των ακτοπλοϊκών εταιρειών, για να συγκρατήσουν, υποτίθεται, το κόστος της ακτοπλοϊκής μεταφοράς, τώρα οι ίδιες οι εταιρείες τον αγνοούν επιδεικτικά, προχωρώντας σε νέες αυξήσεις των τιμών των ναύλων».

Την έντονη διαμαρτυρία του εκφράζει με ανακοίνωσή του και ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου, τονίζοντας ότι «οι αυξήσεις οι οποίες κυμαίνονται άνω του 12%, βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τις εξαγγελίες του αρμόδιου υπουργού, ιδιαίτερα μετά και τη μείωση κατά 50% των τελών ελλιμενισμού, πλήττοντας τα κατά τόπους Λιμενικά Ταμεία». Επισημαίνει ότι οι αυξήσεις αυτές θα επιφέρουν νέα επιβάρυνση στις τιμές των προϊόντων, ανοίγοντας έναν νέο κύκλο ακρίβειας και αύξησης των τιμών και ζητά την άμεση παρέμβαση όλων των αρμοδίων αρχών για την ακύρωση της αύξησης των μεταφορικών ναύλων των φορτηγών οχημάτων.

efsyn.gr