«Βλέποντας και κάνοντας», η στρατηγική κάθε κράτους
Πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο μαθητές στερήθηκαν για μήνες το σχολείο κατά τη διάρκεια των lockdowns σε συνολικά 200 χώρες του κόσμου
Πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο μαθητές στερήθηκαν για μήνες το σχολείο κατά τη διάρκεια των lockdowns σε συνολικά 200 χώρες του κόσμου, ωστόσο, ενώ τα σχολεία έκλεισαν κατά τον ίδιο τρόπο, άνοιξαν με... διάφορες εκδοχές στο τέλος της άνοιξης και κυρίως από τις αρχές Αυγούστου.
Πολλές από τις λύσεις που εφαρμόσθηκαν σε άλλες χώρες, συζητήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», από την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων με το υπουργείο Παιδείας στην Αθήνα, αλλά απορρίφθηκαν λόγω της «ελληνικής ιδιομορφίας» και των πιθανών αντιδράσεων κυρίως των καθηγητών αλλά και των γονέων.
Αρχικά η επιτροπή είχε εισηγηθεί στην ηγεσία του υπουργείου να λειτουργήσουν οι σχολικές βαθμίδες σε διαφορετικές ημερομηνίες: Πρώτα θα άνοιγαν τα νηπιαγωγεία, στη συνέχεια τα δημοτικά και στο τέλος η δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς οι μαθητές και οι μαθήτριες θα γύριζαν, κατ’ εκτίμηση των μελών της επιτροπής, τελευταίοι από τις διακοπές, όπου πιθανόν να είχαν συγχρωτισθεί με συνομηλίκους σε χώρους υπερμετάδοσης.
«Από εκεί προέκυψε το 7 ή 14 Σεπτεμβρίου», είπε στην «Κ» μέλος της επιτροπής των ειδικών. Η πολιτική ηγεσία απέρριψε αυτό το μοντέλο και στη συνέχεια οι ειδικοί συμφώνησαν με την ταυτόχρονη έναρξη του σχολικού έτους. Ας δούμε, ενδεικτικά, τι αποφάσισαν άλλες χώρες.
Στην Κύπρο
Οι μάσκες μιας χρήσης θα χρησιμοποιηθούν από τα παιδιά από την ηλικία των 6 ετών και άνω, όπως προκύπτει από δηλώσεις του υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού, Πρόδρομου Προδρόμου και σχετικές εγκυκλίους. Ο κ. Προδρόμου μετά τη σχετική συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στη Λευκωσία, που αποφασίσθηκε να αλλάξει τους κανονισμούς στοιχειώδους και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ώστε να συνυπολογίζεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση πλήρως ως «κανονική διαδικασία μάθησης», ανακοίνωσε ότι θα γίνονται δειγματοληπτικοί μοριακοί έλεγχοι σε εκπαιδευτικούς. Το ίδιο μέτρο έχει προταθεί από την ελληνική επιτροπή στην ηγεσία του υπουργείου να εφαρμοσθεί μετά τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους εκπαιδευτικούς. Εκτιμήθηκε, ωστόσο, ότι η συμπλήρωση του ερωτηματολογίου θα συνέβαλλε στο να διατυπωθεί το αίτημα να υποβληθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί σε μοριακό έλεγχο, «κάτι που θα ήταν δύσκολα διαχειρίσιμο», όπως βεβαίωσε κυβερνητική πηγή την «Κ». Στην Κύπρο θα αναδιαμορφωθούν οι αίθουσες με 19.000 μονά θρανία (κόστος 150.000 ευρώ). Είναι αβέβαιο ότι η νέα διαρρύθμιση των αιθουσών θα έχει ολοκληρωθεί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Στη Δανία
Το σχέδιο για την επανέναρξη των σχολείων εγκρίθηκε από το Κοινοβούλιο και την κυβέρνηση, αλλά η υλοποίησή του επαφίεται στους δημάρχους και στις τοπικές διοικήσεις των εκπαιδευτηρίων που μπορούν να το υλοποιούν κατά το δοκούν, υπενθυμίζοντας στους γονείς ότι πιθανόν «να μην εξασφαλίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία στο πλήρες φάσμα της». Στην προηγούμενη φάση λειτουργίας των σχολείων δόθηκε μεγάλη σημασία στην εύρεση από τους δήμους πολλών κοινόχρηστων χώρων και στο μάθημα στο ύπαιθρο, κάτι που πρότεινε αυτή την εβδομάδα, κατά τα δανικά πρότυπα, ο καθηγητής Ηλίας Μόσιαλος. Κατά τον ίδιο, η τήρηση αποστάσεων και ο αερισμός είναι σημαντικότερα από τη μάσκα, που «δεν αρκεί».
Στη Γερμανία
Ορισμένα κρατίδια (τα περισσότερα) επέβαλαν τη χρήση μάσκας μεταξύ των μαθητών. Στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία και στην Εσση είναι υποχρεωτική, όχι όμως στη Σαξονία, όπου μάλιστα δικαστήριο του Ντίσελντορφ αποφάσισε ότι δεν δικαιούται η διεύθυνση του σχολείου να απομακρύνει μαθητές από μάθημα επειδή δεν φορούσαν τη σωστή μάσκα – φορούσαν απλά ένα πλέγμα. Σε αντίθεση με το πιο πολυπληθές κρατίδιο της χώρας, τη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, κάποια κρατίδια δεν επιβάλλουν τη μάσκα σε παιδιά του δημοτικού ή επιβάλλουν τη χρήση της σε κοινόχρηστους χώρους και σε διαδρόμους μόνο. Λίγες μέρες μετά το άνοιγμα των σχολείων στο μεγαλύτερο γερμανικό κρατίδιο η κυβέρνηση έκλεισε στις 15 Αυγούστου «τελείως» δύο σχολεία και «εν μέρει» άλλα 14, καθώς 358 μαθητές μπήκαν σε καραντίνα και 23 διαγνώσθηκαν θετικοί. Η γερμανική εταιρεία ιολογίας προτείνει στην πολιτεία να αυξομειώνει τον αριθμό των μαθητών σε μία τάξη ανάλογα με τα κρούσματα, μετά τα πρώτα σχολεία που έκλεισαν στη χώρα στα μέσα Αυγούστου. Και στη Γερμανία διατυπώθηκε το αίτημα για περισσότερους μοριακούς ελέγχους στους εκπαιδευτικούς, κάτι που το «σύστημα» παρακολούθησης της COVID-19 δεν μπορεί να παρακολουθήσει ως αίτημα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο
Την ημέρα ανοίγματος των σχολείων στη Γερμανία (7 Αυγούστου) βγήκε η πρώτη εγκύκλιος και για το άνοιγμα των σχολείων στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το βάρος πέφτει στην τήρηση αποστάσεων μεταξύ διδασκόντων και μαθητών αλλά και των γκρουπ των μαθητών μεταξύ τους. Το κάθε σχολείο είναι υποχρεωμένο να κάνει εκτίμηση του κινδύνου και να επαναξιολογεί το ρίσκο ανάλογα με την επιδημιολογική κατάσταση. Τα σχολεία πρέπει να εμπλέκουν τους γονείς και τους καθηγητές-διδακτικό προσωπικό στην εκτίμηση των κινδύνων. Στις 21 Αυγούστου η κυβέρνηση «ανέκρουσε πρύμναν» στο θέμα της μάσκας και συνέστησε τη χρήση της σε κοινόχρηστους χώρους του σχολείου από παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Διευθυντές σχολείων μπορούν να αποφασίζουν και για διευρυμένη χρήση της.
Ο καθηγητής Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, όπου ισχύει η γενικευμένη χρήση της μάσκας, Βρετανός Μπεν Κόουλινγκ είπε στην «Κ» ότι στην ασιατική μεγαλούπολη «η εκπαίδευση για τη σωστή εφαρμογή της στο πρόσωπο γίνεται από εκπαιδευτικούς και γονείς».
kathimerini.gr