Σκληρό πόκερ γύρω από το καλώδιο Κρήτης

11:19 π.μ. - Τετάρτη, 24 Οκτωβρίου 2018
11:10 π.μ. - Τετ, 24/19/2018
Image: Σκληρό πόκερ γύρω από το καλώδιο Κρήτης

Νέα εμπλοκή για το καλώδιο και «αγκάθια» μεταξύ υπουργείου Ενέργειας, ΑΔΜΗΕ και Κομισιόν

Χωρίς τελειωμό το σκληρό πόκερ και οι κόντρες γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης! Λίγο μόλις καιρό μετά τη διαφαινόμενη συμφωνία στις Βρυξέλλες, υπουργείο Περιβάλλοντος και ΑΔΜΗΕ, και κόντρα στις προ ημερών καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις που έδωσαν εδώ από το Ηράκλειο ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης και ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, η όλη... συμφωνία μοιάζει να βρίσκεται στον “αέρα”. Για να μην πούμε δηλαδή ότι μπορεί να έχει ήδη καταρρεύσει!
 
 
Το υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος και ο ΑΔΜΗΕ “βάλλουν” κατά της Κομισιόν, θεωρώντας πως κάνει “πλάτες” στον κυπριακών συμφερόντων promoter του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος, δηλαδή την κοινοπραξία του Εuroasia Ιnterconnector, προκειμένου η τελευταία να έχει σημαντικό ρόλο (υπό ευνοϊκές όμως για αυτήν προϋποθέσεις) στην υλοποίηση του έργου, την ώρα, όπως επισημαίνουν, που η εν λόγω κοινοπραξία δεν πείθει διόλου ως προς την οικονομική επιφάνεια, επάρκεια και διαφάνειά της.
 
 
Το υπουργείο Ενέργειας-Περιβάλλοντος σε σχετική, νέα επιστολή του προς την Κομισιόν τονίζει ότι, παρά τη μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί μέχρι τώρα, από την πρόσφατη αλληλογραφία με την Ε.Ε., διαπιστώνεται ότι δεν παρέχονται στην ελληνική κυβέρνηση οι απαραίτητες εγγυήσεις για την ταχεία εφαρμογή της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης και ότι το προτεινόμενο κείμενο της συμφωνίας «ενσωματώνει νέα στοιχεία που δημιουργούν νομική αβεβαιότητα σχετικά με τη διαδικασία που προτείνεται για όλα τα μέρη».
 
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο αντιδρά στις απαιτήσεις της Κομισιόν να τροποποιηθούν βασικά θέματα της υλοποίησης του έργου, όπως για παράδειγμα το μετοχικό κεφάλαιο της “Αριάδνης Interconnection” να είναι μικρότερο από 200 εκατ. ευρώ, με σκοπό να διευκολυνθεί η συμμετοχή της κυπριακής πλευράς στην εταιρεία αλλά και να υπάρξουν ενιαίες διαδικασίες προμηθειών για όλο το έργο. 
Σε πιο σκληρούς τόνους κινείται η πλευρά του ΑΔΜΗΕ, που καταγγέλλει ανοιχτά υπονόμευση του κρίσιμου για την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης έργου από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
 
 
Κύκλοι κοντά στον ΑΔΜΗΕ θεωρούν ότι η τακτική που ακολουθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής-Κρήτης εγείρει πλέον σοβαρά ερωτηματικά. Όπως προκύπτει από την αλληλογραφία που έχει προηγηθεί μετά τη συνάντηση στις Βρυξέλλες στις 8 Οκτωβρίου, η Κομισιόν υπαναχωρεί πλέον από τις βασικές παραδοχές που είχαν ενσωματωθεί στον οδικό χάρτη που είχε επί της αρχής συμφωνηθεί στις Βρυξέλλες.
 
 
Σύμφωνα με χθεσινές διαρροές από τον ΑΔΜΗΕ, «η αρμόδια υπηρεσία της Κομισιόν προσπαθεί να παρέμβει πλέον σε εμπορικά ζητήματα, προτάσσοντας τη θέση ότι το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) Ariadne Interconnection, που θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής (έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ), θα μπορούσε αρχικά να είναι όσο μικρό βολεύει όποιον δε διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια και στη συνέχεια να αυξάνεται σταδιακά... αν οι συμμετέχοντες στο SPV βρίσκουν τα αντίστοιχα κεφάλαια (σύμφωνα με τις ακριβείς διατυπώσεις της). Μια θέση που ταυτίζεται με τις γνωστές θέσεις της εταιρείας Euroasia Interconnector ltd, η οποία, ενώ αρχικά είχε προτείνει η ίδια γραπτώς ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο του SPV πρέπει να είναι της τάξης του 30% του προϋπολογιζόμενου κόστους του έργου, όταν ήρθε η ώρα να... βάλει τα λεφτά στο τραπέζι για να μπει στο SPV πρότεινε ως αρχικό μετοχικό κεφάλαιο το αστείο ποσό των 24.000 ευρώ.
 
 
Όποιος έχει όμως έστω και στοιχειώδη εμπειρία, γνωρίζει πολύ καλά ότι, για να προχωρήσει το SPV ένα έργο της κλίμακας της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, πρέπει να εξασφαλιστούν από την αρχή κεφάλαια και τραπεζικός δανεισμός». 
Στο δεύτερο σημείο που η υπηρεσία, αρμόδια για τα PCIs, της Κομισιόν έκανε στροφή... 180 μοιρών σχετικά με όσα έλεγε και έγραφε μετά τη συνάντηση στις 8/10 είναι η... ενοποίηση των προμηθειών για τα τρία υποέργα του έργου κοινού ενδιαφέροντος. «Ενώ στην πρώτη επιστολή που έστειλε η υπηρεσία αναφέρει ρητά ότι κάθε έργο θα δημοπρατηθεί ξεχωριστά αν αυτό επιθυμεί το SPV που το χρηματοδοτεί/κατασκευάζει, στη νέα επιστολή της υπαναχωρεί και προτείνει ενοποίηση προμηθειών για όλο το PCI, και κατά σύμπτωση αυτή είναι και η θέση της εταιρείας Euroasia Interconnector ltd!
 
 
Εδώ δεν ξέρει κανείς τι να υποθέσει, καθώς το ένα έργο είναι ώριμο προς δημοπράτηση το πρώτο τρίμηνο του 2019 και η Ελλάδα καίγεται για αυτό, καθώς τίθεται το εθνικής σημασίας θέμα ασφάλειας εφοδιασμού του μεγαλύτερου νησιού της χώρας. Το δεύτερο έργο, η διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου, σύμφωνα με επίσημο έγγραφο ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές καλωδίων στον κόσμο που έχει ο ΑΔΜΗΕ στη διάθεσή του, θα είναι τεχνολογικά ώριμο να δημοπρατηθεί (υπό πολλές εμπορικές προϋποθέσεις που είναι δύσκολο να ισχύουν ταυτόχρονα) το 2021! Το τρίτο έργο, δε, η διασύνδεση Κύπρου-Ισραήλ, δεν υπάρχει καθόλου προς το παρόν, καθώς δεν έχουν κατορθώσει να συναντηθούν ούτε μία φορά οι ρυθμιστικές Αρχές των εμπλεκόμενων κρατών. Πέραν αυτών των προφανών ερωτημάτων, όμως, η Κομισιόν είναι υποχρεωμένη να απαντήσει στο ερώτημα: Πώς θα γίνει ένας ενιαίος διαγωνισμός για τμήματα έργου; Ποιο θα είναι το νομικό πρόσωπο που θα είναι υπεύθυνο για τις προμήθειες; Μήπως η εταιρεία Euroasia Interconnector Crete-Cyprus που φέρεται να έχει δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ μετοχικό κεφάλαιο;», σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ.
 
“Μηνύματα” από Κύπρο
 
Την ίδια ώρα πάντως δε λείπουν και τα μηνύματα- “βολές” προς την ελληνική πλευρά. Για του λόγου το αληθές, ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης έστειλε επιστολή στον Γιώργο Σταθάκη, διαμηνύοντας ότι επίσημος φορέας του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης είναι ο κυπριακών συμφερόντων promoter της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος και όχι η εταιρεία “Αριάδνη Interconnection” που σύστησε ο ΑΔΜΗΕ μετά την ανάθεση του έργου από τη ΡΑΕ! 
Στο συνεχιζόμενο σκληρό πόκερ πίσω από το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης υποκρύπτεται, πάντως, ξεκάθαρα μια γενικότερη αντιπαράθεση γύρω από τα ενεργειακά μεταξύ Βρυξελλών και Κινέζων, διότι μην ξεχνάμε ότι στον ΑΔΜΗΕ στρατηγικός επενδυτής έχει μπει και κινεί τα νήματα η κινεζική State Grid.
 
 
Σε κάθε περίπτωση, το σκηνικό αλά “σκοτσέζικο ντους” και οι καθυστερήσεις για ένα έργο που επείγει τόσο πολύ δοκιμάζουν πλέον τα νεύρα και τις αντοχές των φορέων και των πολιτών της Κρήτης.
 
 
 
neakriti.gr