Πιο φθηνά στη Γερμανία ελληνικά προϊόντα

10:53 π.μ. - Τρίτη, 5 Δεκεμβρίου 2023
10:12 π.μ. - Τρί, 05/53/2023
Image: Πιο φθηνά στη Γερμανία ελληνικά προϊόντα

Με μισθούς σχεδόν διπλάσιους από τους ελληνικούς

Την ώρα που η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επαίρεται για τα κάθε λογής «καλάθια» και την... «πάταξη της αισχροκέρδειας», ενώ οι τιμές στα ράφια έχουν ρημάξει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, έρευνα του Open επιβεβαιώνει αυτά που συζητούσαμε στα «πηγαδάκια» της ακρίβειας: ότι δηλαδή, ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, με μισθούς σχεδόν διπλάσιους από τους ελληνικούς, απολαμβάνουν προϊόντα, ακόμα και ελληνικής παραγωγής ή παρασκευής, σε τιμές χαμηλότερες από ό,τι εδώ

Συγκεκριμένα, χαλβάς της ίδιας εταιρείας και στην ίδια ποσότητα, στην Ελλάδα πωλείται 6,54 ευρώ, ενώ στη Γερμανία μόλις 4,60. Αντίστοιχα γιαούρτι, η ίδια ακριβώς συσκευασία στην Ελλάδα κοστίζει 4,38€ με προσφορά ενώ στη Γερμανία μόλις 3,99€. Το ίδιο και με φασόλια, στην Ελλάδα πωλούνται προς 2,53€, όταν στη Γερμανία δεν ξεπερνούν τα 2,49€. Ακόμη πιο ακριβό είναι το ρύζι γλασέ των 500 γραμμαρίων, το οποίο στην Ελλάδα πωλείται προς 2,06€ ενώ στη Γερμανία μόλις 1,80€.

Και όλα αυτά όταν το μέσο μισθολογικό κόστος στη Γερμανία είναι πολύ υψηλότερο από την Ελλάδα. Όπως λέει ο Σωτήρης Πούλος, ιδιοκτήτης σούπερ μάρκετ με ελληνικά προϊόντα στη Φρανκφούρτη, «εδώ ο μέσος όρος μισθού είναι περίπου στα 1.800, μπορεί 2.000 ή και 2.200 και μιλάω για καθαρό ποσό που παίρνει ο υπάλληλος στα χέρια του [...] Ωστόσο, «κάποιες εταιρείες δίνουν αγώνα και βοηθούν πολύ το εξαγωγικό κομμάτι, προσφέρουν κάποιες καλές τιμές αγοράς, αλλά σίγουρα τόσο μεγάλες διαφορές δε δικαιολογούνται».

Σχολιάζοντας το «φαινόμενο», οι ειδικοί εξηγούν ότι από τη μία ότι λίγες εταιρείες ελέγχουν την προσφορά και από την άλλη ότι οι έλεγχοι είναι αναποτελεσματικοί.

Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικής στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, Μιχάλης Γκλεζάκος, τονίζει ότι, «η ευχέρεια των πολυεθνικών να πωλούν ακριβότερα στην Ελλάδα οφείλεται στην έλλειψη ουσιαστικού ελεύθερου ανταγωνισμού. Αυτό συμβαίνει γιατί στους περισσότερους τομείς η αγορά στην Ελλάδα ελέγχεται από λίγες εταιρείες, ενώ είναι αναποτελεσματικοί οι ελεγκτικοί μηχανισμοί», με τον καθηγητή μάρκετινγκ, Γιώργο Πανηγυράκη, να προσθέτει πως, «είναι κερδοσκοπία. Αυτό που λέμε στα σούπερ μάρκετ εδώ, τα τρία στην τιμή των δύο και μετά να κοιτάξω το ένα και να δω ότι αν πάρω τρία είναι ίδια τιμή και δεν είναι προσφορά, αυτό δε γίνεται. Του έχει κλείσει το μαγαζί».

Μία ακόμη παράμετρος για τους ειδικούς είναι η καταναλωτική συνείδηση των Γερμανών και η εκεί δράση των καταναλωτικών ενώσεων.

efsyn.gr