«Στοίχημα ζωής» η διάβαση του κόμβου Επισκοπής – Κάτω Χωριού

7:51 π.μ. - Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου 2017
07:10 π.μ. - Δευ, 23/51/2017
Image: «Στοίχημα ζωής» η διάβαση του κόμβου Επισκοπής – Κάτω Χωριού

Τι συζητήθηκε στη σύσκεψη του Συλλόγου Γονέων

Με αρκετά μεγάλη συμμετοχή αλλά και απουσίες, πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή η σύσκεψη του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου Κάτω Χωριού. Στη συνάντηση παραβρέθηκαν, οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι Κάτω και Πάνω Χωριού, όλοι οι ιερείς των ενοριών και η Ένωση Συλλόγων Γονέων Ιεράπετρας.
Θέμα συζήτησης ήταν η επικινδυνότητα του κόμβου μεταξύ Κάτω Χωριού και Επισκοπής. Αφορμή στάθηκε ένα παρ΄ολίγον ατύχημα ενός παιδιού ωστόσο από όλους όσοι παραβρέθηκαν επισημάνθηκε ο κίνδυνος πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος. Ο πρόεδρος του Συλλόγου κ. Λιαπάκης μίλησε στον Ηχώ fm 99,8 για τα αποτελέσματα της συνάντησης λέγοντας ότι κατατέθηκαν αρκετές προτάσεις για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Ο καθαρισμός και η βελτίωση πρόσβασης της υπόγειας διάβασης, η κατασκευή ραμπών για καλύτερη πρόσβαση, διακριτικά στο οδόστρωμα ή σαμαράκια  που θα αναγκάζουν τους οδηγούς να μειώνουν ταχύτητα, κυκλικός κόμβος κ.α. ήταν μερικές από αυτές. Οι απόψεις και οι προτάσεις που εκφράστηκαν θα καταγραφούν σε ένα κείμενο το οποίο θα σταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες.
Ο κ. Λιαπάκης πρόσθεσε ότι όπως προέκυψε από τη συνάντηση , αρμοδιότητα για τον δρόμο έχει η Περιφέρεια Κρήτης. Για τον λόγο αυτό κάλεσαν τους περιφερειακούς συμβούλους Γ. Γουλιδάκη και Ν. Δασκαλάκη για να τους ενημερώσουν , οι οποίοι και ανταποκρίθηκαν και την επόμενη μέρα έγινε επί τόπου επίσκεψη στο σημείο. Ο κ. Γουλιδάκης μίλησε στη διάρκεια της εκπομπής και όπως ανέφερε πράγματι διαπιστώνεται η επικινδυνότητα του δρόμου στο συγκεκριμένο σημείο, θα μεταφέρουν τους προβληματισμούς των κατοίκων στις αρμόδιες υπηρεσίες της αντιπεριφέρειας Λασιθίου και κυρίως  προς την τεχνική υπηρεσία και θα ξεκινήσει η διαδικασία για την αναζήτηση της καλύτερης δυνατής λύσης.  
 
Την Παρασκευή 20 Οκτωβρίου πραγματοποιήθηκε στο χώρο του Δημοτικού σχολείου Κάτω Χωριού συνάντηση συλλόγων της περιοχής. Συμμετείχαν ο Σύλλογος Γονέων του Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου Κάτω Χωριού, οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι Κάτω και Πάνω Χωριού, όλοι οι ιερείς των ενοριών μας και η Ένωση Συλλόγων Γονέων Ιεράπετρας. Μοναδικό θέμα συζήτησης  ήταν  η επικινδυνότητα του κοντινού μας κόμβου Επισκοπής – Κάτω Χωριού. 
Αφορμή στάθηκε ένα τροχαίο λίγες μέρες πριν, που κόντεψε να στοιχίσει τη ζωή ενός μικρού μαθητή που επέστρεφε από το σχολείο. Συγκεκριμένα, ο οδηγός ενός αυτοκινήτου που οδηγούσε με μεγάλη ταχύτητα, προκειμένου να αποφύγει το παιδί που περνούσε τη διασταύρωση, παρεκτράπηκε της πορείας του και από τύχη γλυτώσαμε τα χειρότερα. 
Το συγκεκριμένο τροχαίο έφερε στην επιφάνεια για άλλη μια φορά, την επικινδυνότητα του κόμβου. Σε αυτό το σημείο συμβαίνουν συχνά ατυχήματα με τραυματίες και νεκρούς. Αιτία η ελλιπής σηματοδότηση, η μη λειτουργία των φωτεινών φαναριών, η ανυπαρξία προειδοποιήσεων και προστασίας των πεζών που καθημερινά περνούν από το σημείο, η έλλειψη ορατότητας λόγω του τρόπου σχεδιασμού του δρόμου. Μάλιστα, η υπόγεια διάβαση που υπάρχει στο σημείο είναι βρώμικη, δε φωτίζεται άρα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί τις βραδινές ώρες, είναι απροσπέλαστη από ηλικιωμένους και καρότσια μωρών ή αναπήρων, δεν έχει ράμπα, οι σωληνώσεις των ιδιωτών κρέμονται από παντού, δηλαδή ουσιαστικά είναι άχρηστη. Αν και το σημείο είναι γνωστό ως ένα από τους πιο επικίνδυνα της περιφέρειας Ιεράπετρας, οι αρμόδιοι φορείς δεν έχουν λάβει καμία σοβαρή μέριμνα. Έτσι, τα φανάρια ποτέ δε λειτουργούν, προειδοποιητικά φανάρια είναι ανύπαρκτα και η όποια σήμανση υπάρχει δεν προειδοποιεί τους οδηγούς ότι διασχίζουν κατοικημένη περιοχή. Όσα οχήματα διασχίζουν την Εθνική οδό δεν συναντούν πουθενά κάποια σήμανση που να τα υποχρεώνει να μειώνουν ταχύτητα. Κι ενώ ένα τόσο επικίνδυνο σημείο χρειάζεται άπλετο φωτισμό, αυτός είναι κυριολεκτικά ανύπαρκτος. 
Ο εν λόγω κόμβος που συνδέει το χωριό Επισκοπή με την Εθνική οδό Ιεράπετρας- Αγίου Νικολάου επί της ουσίας περνά μέσα από το χωριό. Όχι μόνο το σημείο της διασταύρωσης αλλά όλο το τμήμα από της Εθνικής οδού που διασχίζει την Επισκοπή είναι λίαν επικίνδυνο. Η διέλευση πεζών, ηλικιωμένων, μαθητών, ποδηλάτων, καροτσιών αλλά και αυτοκινήτων είναι τακτική καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας. Η έλλειψη σήμανσης και ορατότητας έχει μετατρέψει τον κόμβο σε καρμανιόλα. 
Ως μέλη της τοπικής κοινότητας γνωρίζουμε καλά πως από τύχη και μόνο μπορεί να διαβούν οι πεζοί και τα αυτοκίνητα χωρίς να εμπλακούν σε κάποιο τροχαίο. Η διάβαση των πεζών από το συγκεκριμένο σημείο της Εθνικής οδού έχει μετατραπεί σε στοίχημα ζωής. Όσο όμως και να προσέχουν οι ντόπιοι που γνωρίζουν το σημείο, η ορατότητα είναι τόσο κακή και η ταχύτητα των οδηγών στην Εθνική οδό τόσο μεγάλη, που συχνά δεν προλαβαίνουν να αντιδράσουν. Η μερική μονοδρόμηση στο σημείο της διασταύρωσης αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος ότι δεν επαρκεί.
Όλοι εμείς  που συμμετείχαμε στην συνάντηση της Παρασκευή και σύσσωμη η τοπική κοινότητα, συμφωνήσαμε ότι αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει μια και καλή. Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια αναμονής. Δεν δίνουμε άλλη πίστωση χρόνου. Δεν πρόκειται να περιμένουμε να συμβεί κανένα άλλο γεγονός. 
Δηλώνουμε πως είμαστε έτοιμοι να προβούμε σε κάθε ενέργεια προκειμένου να υποχρεώσουμε τους κατεξοχήν αρμόδιους-υπεύθυνους να δώσουν όλες εκείνες τις λύσεις που απαιτούνται ώστε το σημείο να γίνει απόλυτα ασφαλές για πεζούς και αυτοκινητιστές. 
Απαιτούμε άμεσα και επαρκή μέτρα ώστε να μη έχουμε στο σημείο άλλα ατυχήματα και άλλα θύματα. Στην κατεύθυνση αυτή είμαστε έτοιμοι για κάθε συνεργασία.
Επισυνάπτουμε συνημμένα & δειγματοληπτικά προτάσεις που κατατέθηκαν στην συνάντηση.
 
Επισημάνσεις – Διαπιστώσεις
 
(Συντάσσεται από τους εκπροσώπους Συλλόγων που παραβρέθηκαν στην συνάντηση της 20ης Οκτωβρίου 2017, που πραγματοποιήθηκε στο Δημοτικό Σχολείο Κάτω Χωριού και που προσκλήθηκαν από τον Σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων Κάτω Χωριού).
Προτάσεις για άμεση λήψη μέτρων από την Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Ιεράπετρας.
1. Οδική συμπεριφορά οδηγών και πεζών.
Πρωτίστως, πρέπει να αναφερθούμε στην ενημέρωση που πρέπει να έχομε όλοι μας, για την σωστή συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών στους κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας. 
2. Βελτίωση των συνθηκών προσπέλασης της υπόγειας διάβασης.
1.1. Προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες απρόσκοπτης προσπέλασης, χωρίς αποκλεισμό για τους διερχόμενους, πρέπει να καθαιρεθούν οι δύο σκάλες, (μία από κάθε πλευρά) και να αντικατασταθούν με ράμπες, μέγιστης κλίσης 12,50% όπως προβλέπει ο σχεδιασμός  για ΑμεΕΑ.  (βλέπε εικόνα)
1.2. Εγκατάσταση φωτισμού εντός και εκτός Υπόγειας διάβασης (Υ.Δ.) με χρονοδιακόπτη
1.3. Χρωματισμός Υπόγειας διάβασης με λευκό χρώμα.  
2. Διευθέτηση όμβριων υδάτων και τοποθέτησης στεγάστρου πάνω από σκάλες και ράμπες
Για την καλύτερη λειτουργία της Υπόγειας διάβασης πρέπει να διευθετηθούν τα όμβρια ύδατα προκειμένου να αποτραπεί η είσοδος τους προς αυτήν. Επίσης καλό είναι να κατασκευασθεί ένα στέγαστρο (επικάλυψη τέντας) με σκοπό την προστασία των οδεύσεων προς την Διάβαση.
3. Τοποθέτηση διάφανων ηχοπετασμάτων και κάγκελων προστασίας, εκατέρωθεν του Επαρχιακού Δρόμου.
  
Προτείνεται η τοποθέτηση προστατευτικού κιγκλιδώματος και κατ’ επέκταση τοποθέτηση διάφανου προστατευτικού για ηχοπροστασία των παρακείμενων κατοικιών.
4. Βελτίωση της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης του  Επαρχιακού δρόμου (Ε.Δ.)
5.1 Βελτίωση της οριζόντιας σήμανσης του Ε.Δ. και συγκεκριμένα βαφή επιφανειών, λωρίδων και σημείων όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς.
5.2 Βελτίωση της κατακόρυφης σήμανσης του Ε.Δ. και συγκεκριμένα προτείνεται η τοποθέτηση ρυθμιστικών πινακίδων, 150 μέτρα εκατέρωθεν του κόμβου, για μείωση ταχύτητας, είσοδος σε κατοικημένη περιοχή, διέλευση αγροτικών μηχανημάτων κτλ.
5.3 Τοποθέτηση ανακλαστήρων επί του οδοστρώματος (μάτια της γάτας) σε ικανή απόσταση από τον κόμβο με σκοπό την μείωση της ταχύτητας των διερχόμενων οχημάτων.
5. Βελτίωση της οριζόντιας και κατακόρυφης Σήμανσης του Δημοτικού Δρόμου (ΔΔ) κάθετου στον Επαρχιακό
 
6.1 Βελτίωση της οριζόντιας σήμανσης του Δ.Δ. και συγκεκριμένα βαφή επιφανειών, λωρίδων και σημείων όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς.
6.2 Βελτίωση της κατακόρυφης σήμανσης του (ΔΔ) και συγκεκριμένα προτείνεται η τοποθέτηση ρυθμιστικών πινακίδων, για μείωση ταχύτητας, παραχώρηση προτεραιότητας κτλ. 
6.3 Τοποθέτηση ειδικών τεμαχίων (σαμαράκια) για την μείωση της ταχύτητας και ανακλαστήρων επί του οδοστρώματος (μάτια της γάτας) εκατέρωθεν του κόμβου.
6. Φωτισμός Κόμβου. 
Σήμερα, ο κόμβος δεν φωτίζεται, ενώ υπάρχει η ηλεκτρολογική εγκατάσταση. Άμεσα, πρέπει να αποκατασταθεί και να λειτουργήσει ο φωτισμός όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς για σήμανση και φωτισμό κόμβου.  
7. Κατασκευή Ποδηλατοδρόμου.
  
Προσφέρεται και είναι δόκιμο να κατασκευασθεί ποδηλατοδρόμος επί του Δημοτικού δρόμου, ο οποίος να διέρχεται από την Υπόγεια Διάβαση, συνολικού μήκους 1.000 μέτρων και να ενώνει το Σχολείο του Κάτω Χωριού με την πλατεία του  Οικισμού της Επισκοπής.  Ένα μέτρο που βελτιώνει την οδική ασφάλεια. 
 
Οι προτάσεις που κάνουμε είναι χαμηλού κόστους και πρέπει να γίνουν άμεσα.
 
 
 
Ακολουθεί συνέντευξη κ. Λιαπάκη: