Πλασάρουν ξένα προϊόντα ως κρητικά στους τουρίστες

8:33 π.μ. - Πέμπτη, 22 Φεβρουαρίου 2018
08:02 π.μ. - Πέμ, 22/33/2018
Image: Πλασάρουν ξένα προϊόντα ως κρητικά στους τουρίστες

Η Κρήτη έχει εξαιρετικά ντόπια προϊόντα τα οποία δεν συνδέει με τον τουρισμό της

Αυτό για το οποίο άλλες περιοχές της Ελλάδας μας έχουν πρότυπο, εμείς δεν το προωθούμε - Η Κρήτη έχει εξαιρετικά ντόπια προϊόντα τα οποία δεν συνδέει με τον τουρισμό της.
 
"Δώστε στους τουρίστες ντόπια προϊόντα και μετά θα τα ζητούν μόνοι τους έστω κι αν είναι ακριβότερα επειδή είναι πιο ποιοτικά". Αυτό αποτελεί και το ζητούμενο σε μια προσπάθεια διασύνδεσης του πρωτογενούς με τον τριτογενή τομέα στο νησί. Μια προσπάθεια όμως η οποία δεν φαίνεται να βρίσκει αρκετούς θιασώτες στον χώρο των ξενοδόχων, καθώς θεωρούν ότι το κόστος του ντόπιου προϊόντος είναι υψηλό.
 
Μάλιστα, όπως τονίστηκε σε εσπερίδα στα Χανιά, κάποια κρητικά ξενοδοχεία όχι μόνο δεν προωθούν ντόπια προϊόντα λόγω τιμής αλλά αγοράζουν φτηνά βιομηχανοποιημένα προϊόντα, χαμηλής ποιότητας από το εξωτερικό και τα παρουσιάζουν στους πελάτες τους ως κρητικά! 
 
Στην εσπερίδα που είχε ως αντικείμενο τη διασύνδεση των αγροτικών προϊόντων της Κρήτης με τον τουρισμό και την οποία διοργάνωσε η Ένωση Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδας, επισημάνθηκε ότι στην πράξη, όπου έχει εφαρμοστεί αυτή η διασύνδεση, έχει βρει απήχηση στους τουρίστες.



 
Άλλοι έχουν την Κρήτη για πρότυπο
 
Σύμφωνα με τον Νεκτάριο Καλαντζή, Πρόεδρο της Ένωσης Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδος, άλλες περιοχές της Ελλάδας θεωρούν συγκριτικό πλεονέκτημα της Κρήτης τα προϊόντα της και το επίπεδο τουρισμού της.
 
"Είναι ένα συγκριτικό πλεονέκτημα του νομού Χανίων, η ανάδειξη των αγροτικών προϊόντων και η διασύνδεση με τον τουρισμό. Πρακτικά μπορεί να γίνει με τη συνεργασία των παραγωγικών φορέων της αυτοδιοίκησης α΄και β΄ βαθμού όσο και του κεντρικού κράτους. Όπως έχουμε δει ως Ένωση, σχεδόν όλες οι περιφέρειες και τα τουριστικά νησιά, έχουν ως πρότυπο την Κρήτη, η οποία όμως έχει ακόμα μεγαλύτερες προοπτικές εξέλιξης.
 
Τα κρητικά προϊόντα δεν μπαίνουν στα ξενοδοχεία κυρίως λόγω κόσους. Αυτό νομίζω λύνεται αν υπάρχει μια καλή συνεργασία. Δεν θεωρώ ότι είναι θέμα τιμής. Χρειάζεται να αναδειχθεί το brand του κρητικού ποιοτικού προϊόντος και να υπάρχει μια σύμπνοια με την προοπτική ότι όλοι θα κερδίσουν κάτι από αυτό."
 
Πλασάρουν το ξένο για κρητικό
 
Ο Γιώργος Βενιεράκης - Πρόεδρος Επαγγελματιών Κτηνοτρόφων Ρεθύμνου, τόνισε χαρακτηριστικά ότι τα προϊόντα που προσφέρουν οι ξενοδόχοι στους επισκέπτες είναι βιομηχανοποιημένα από το εξωτερικό τα οποία δεν παρασκευάζονται από άριστες πρώτες ύλες όπως τα ντόπια προϊόντα και για τον λόγο αυτό το κόστος τους είναι χαμηλό. Μάλιστα, κάποιοι ξενοδόχοι φαίνεται ότι τα παρουσιάζουν στους πελάτες τους ως ντόπια, σύμφωνα με την καταγγελία του κ.Βενιεράκη:
 
"Σκοπός μας είναι να συνδεθεί ο πρωτογενής τομέας με τον τριτογενή. Έχουμε πολύ καλής ποιότητας προϊόντα τα οποία δεν τα γνωρίζει ο τουρίστας. Έρχονται οι ξένοι εδώ και δεν τους δίνουμε να δοκιμάσουν τα προϊόντα μας για να τα ζητήσουν μετά οι ίδιοι με τη σειρά τους. Πρώτον δεν υπάρχει οργάνωση από εμάς και δεύτερον υπάρχουν τα συμφέροντα. Φέρνουν απ' έξω τα βιομηχανοποιημένα προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές τις οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε πουλώντας τόσο φτηνά τα αληθινά ποιοτικά προϊόντα μας.
 
Είναι θέμα κόστους όλα. Όταν ακούς ότι αυτοί δίνουν με 1,5 - 1,8 ευρώ το τυρί που δεν έχει καν ούτε σκόνη γάλα μέσα, δεν μπορούμε σε αυτό το επίπεδο να δώσουμε προϊόν. Σε εμάς τους παραγωγούς κοστίζει τουλάχιστον 0,80 ευρώ το γάλα, πώς μπορώ να το δώσω σε χαμηλότερη τιμή, να το παρασκευάσει ο τυροκόμος και να το δώσει στα ξενοδοχεία.
 
Επίσης, γίνεται και το εξής, κάποια ξενοδοχεία παίρνουν μικρή ποσότητα από ντόπια προϊόντα για να δείξουν ότι τάχα δίνουν κρητικά προϊόντα στους ξένους και από την άλλη πόρτα βάζουν αθρόα ξένα προϊόντα αγνώστου προελεύσεως και ποιότητας και λένε μάλιστα ότι είναι και ντόπια. Κάνουν έτσι διπλό κακό, ένα που δεν παίρνουν ντόπια προϊόντα και ένα που τα δυσφημίζουν. Μπορεί να αλλάξει αυτό. Αν γνωρίσουν στον κόσμο το πραγματικό προϊόν τότε και εκείνοι μόνοι τους θα θέλουν να το πάρουν και δεν θα τους ενδιαφέρει να πληρώσουν κάποιο κόστος παραπάνω, αν πρόκειται να φάνε ένα ποιοτικό προϊόν καλό για τους ίδιους και τα παιδιά τους."
 
Αν βάλουν οι ξενοδόχοι κρητικά προϊόντα θα δώσουν επιπλέον λόγο στους τουρίστες να είναι φίλοι της Κρήτης
 
Ένα μεγάλο ποσοστό των τουριστών της Κρήτης που είναι επαναλαμβανόμενοι, μπορεί να αποτελέσει τους καλύτερους πρεσβευτές των τοπικών προϊόντων. Υπάρχουν τουριστικές αγορές και επισκέπτες που δίνουν μεγάλη έμφαση στο ποιοτικό ντόπιο προϊόν χωρίς η τιμή να αποτελεί εμπόδιο, τόνισε ο Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης, Λειτουργικός Διευθυντής Grecotel
 
"Για την ανάδειξη των κρητικών προϊόντων που είναι πολύ αξιόλογα με υψηλή διατροφική αξία δυστυχώς δεν χρειάζεται να έχεις μόνο την πρώτη καλή ύλη, χρειάζεσαι κάποιο καλό μάρκετινγκ και πρακτικούς τρόπους για να τα αναδείξεις και να δημιουργήσεις την υπεραξία τους. Το σημαντικό είναι ότι θα πρέπει οι παραγωγοί να προσπαθήσουν με συνέργειες να τυποποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο και καλύτερα τα προϊόντα τους και από εκεί και πέρα σε συνεργασία με τους ξενοδόχους και με τους εστιάτορες, να βρίσκονται σε όποια δράση μπορεί να αναδείξει την αξία του προϊόντος τους. 
 
Η Κρήτη έχει την τύχη να έχει περίπου ένα 30% επαναλαμβανόμενους πελάτες. Όλοι αυτοί γνωρίζουν ήδη τα προϊόντα και μπορούν να λειτουργήσουν σαν πρεσβευτές τους στο εξωτερικό και μέσω της διπλωματικής γαστρονομίας να τους δώσουν τη θέση που τους αξίζει. Για τους υπόλοιπους που έρχονται για πρώτη φορά, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για προώθηση των προϊόντων αναλόγως και με την αγορά. Ένα παράδειγμα είναι η ρωσική αγορά. Έχοντας τοποθετήσει τη μητέρα Ρωσίδα στο στερεότυπο της κοκέτας, δεν περιμέναμε ότι θα είχε τέτοια ευαισθησία και απαίτηση για την υγιεινή διατροφή των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει τάση στη Ρωσία, μωρά να μεγαλώνουν για μεγάλο διάστημα σε περιοχές με πολύ καλό κλίμα και διατροφή. Η Κρήτη πραγματικά μπορεί, έχοντας το πλεονέκτημα να έχει μια μέση διαμονή των 10 ημερών και μέσω διαφόρων γευστικών δοκιμών, να τους φέρει πιο κοντά στα κρητικά προϊοντα και να τους δώσει έναν επιπλέον λόγο να είναι φίλοι της.
 
Μιλώντας με πραγματικά παραδείγματα σαν Grecotel, έχουμε να παρουσιάσουμε το κτήμα της Agreco Farm που βρίσκεται στο Ρέθυμνο και ήταν όραμα και δημιουργία του προέδρου της Grecotel, Νίκου Δασκαλάκη. Είναι το καλύτερο παράδειγμα επιτυχούς διασύνδεσης του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό. Εκεί ο επισκέπτης μπορεί όχι μόνο να ξεναγηθεί αλλά και να ζήσει μια γαστρονομική εμπειρία με υγιεινή κρητική κουζίνα, αλλά και να συμμετάσχει σε διάφορες δραστηριότητες. Με ό,τι ασχοληθούν οι επισκέπτες στις δραστηριότητες αυτές, αυτό θα φάνε το μεσημέρι! Εκτός αυτού η Agreco παράγει και τυποποιεί προϊόντα της Κρήτης όπως βιολογικό λάδι και κρασιά ενώ έχει και μια σειρά προϊόντων για παιδιά που είναι ό,τι κάθε μάνα ονειρεύεται να δώσει στο παιδί της. Μια τρίτη σειρά έχει προϊόντα σώματος και μπάνιου τα οποία είναι διαθέσιμα στα καταστήματα της Agreco Farm, σε κάθε ξενοδοχείο της Grecotel, αλλά και στα Duty Free των αεροδρομίων."
 
Την ημερίδα διοργάνωσε η Ένωση Νέων Αυτοδιοικητικών Ελλάδος (ΕΝΑ) σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων και την ΚΕΠΠΕΔΗΧ – ΚΑΜ.